Máme pro Vás druhou část článku o scénáristech seriálu. V první části jste si mohli přečíst základní informace o scénáristech seriálu Prison Break. Dnes vám přinášíme článek, ve kterém se můžete dozvědět něco o začátcích scénáristů, o místnosti, kde vznikají scénáře a o procesu, kterým projde každý scénář k seriálu Prison Break.
Představujeme vám lidi, kteří vkládají slova do úst hlavním hrdinům a vytvářejí charakter postav. Pro mnohé z nich to byla dlouhá životní cesta. "Chtěl jsem to dělat už od první třídy" říká Nick Santora. „Duchovní otec seriálu" a výkonný producent Paul Scheuring taky vzpomíná, že ho to k psaní táhlo už od dětství. " Myslím že mi bylo tak 13,14 let když sem začal psát malé novely. Poskytovaly mi totiž cestu jak prozkoumávat a vyjadřovat své pocity. Ikdyž ty pocity byly občas nereálné. Později jsem to bral jako takovou dovolenou, protože jsem zjistil, že je to lepší jak někde pracovat a já nechtěl skutečnou práci - proto taky sedím pořád za svým pracovním stolem."
Pro dalšího scénáristu seriálu, Zacka Estrina byla volba scénáristy poněkud jiná: " Byl jsem na premiéře filmu, který jsem poprvé režíroval. Když jsem se podíval kolem sebe, uviděl jsem 10 režisérů a jednoho scénáristu. Říkal jsem si, co dělam sakra tak důležitýho, že by to nemohl udělat nikdo jinej. Chci vytvářet a ne jen pomáhat předělávat něco, co už je napsáno."
Scénáristka Monica Macer má o tom však jasný názor. „ Pamatuji si, že když začala znělka Miami Vice - já, má sestra a bratr jsme sjeli dolů ze schodů a spěchali k tv než skončí znělka. Ale opravdovou výzvou to bylo až na vysoké, napsala jsem hru, která byla později produkována a viděl jí můj vzor z vyšší třídy, který mi poradil, abych se tím živila."
Seth Hoffman se ke kariéře scénáristy dostal také pomocí divadla " Poté co jsem dopsal svojí první hru jsem si uvědomil, že chci psát. Na vejšce jsem chodil na dramaticko-literární kroužek. A jen při těchto úkolech sem vypínal televizi."
Karyn Usher nám k tomu řekla své. „Psaní je v podstatě jediné, na co mam talent. Všechno ostatní matika nebo zpěv nepřicházelo v úvahu. „
Ale rozhodnutí stát se scénáristou je pouze začátek. Stojí před vámi velký úkol, respektive bílý papír a vy musíte nějak začít. Jak? Na to se opět zeptáme. „ Každý spisovatel má své metody. Já si prostě sednu k počítači a snažim se začít. Přinutit se začít je pro mě to nejtěžší, potom už se rozepíšu a jde to samo". říká Matt Olmstead
Způsob Nicka Santory je poněkud emotivnější. „Přistupuju k tomu s pořád se měnícím vzrušením, sebevědomím, strachu a obavy. Je to docela děsivej pocit, když před sebou máte prázdnou stránku a blikající kurzor."
Zack Estrin dává větší důraz na osnovu : „Většinu času strávím s osnovou. Tam pak skutečně prozkoumam o co v jaké scéně půjde. Vstupy a výstupy - a nějaké unikátní momenty, které scénu udělají koukatelnou.
Paul Scheuring souhlasí " Jakmile mam v hlavě hrubý nástin příběhu začnu psát osnovu. Nemusím se tolik stresovat. Mnoho začínajících scénáristů si myslí, že osnovu nepotřebují, ale něco vám řeknu: Lidi co v Hollywoodu vydělávají velký prachy, všichni začínají osnovou.
Protože mají scénáristé Prison Breaku jednu místnost(writer´s room), kde se utváří konečný scénář, je psaní skutečně proces plný spolupráce. Scénáristé si sednou v místnosti a dohodnou se, které postavy budou v epizodě, jaké hlavní události se tam odehrají, na jakém místě a jak daná situace povede k další epizodě. Jakmile se dohodnou na hlavních částech, jeden nebo více scénáristů začne vytvářet osnovu, která je většinou 10-18 stránek dlouhá.
Osnova může obsahovat jak dialogy, tak i popisy různých scén. Všechno záleží na scénáristovi, který píše osnovu. Když je tato osnova hotová, sejdou se všichni u stolu a prodiskutují vše, co funguje a co ne. Popřípadě přidají nějaké nové nápady. Poté co je osnova schválena začíná psaní scénáře, které trvá přibližně 3 až 7 dní.
Všichni si tuto spolupráci chválí. V místnosti totiž každý přihodí svůj nápad, a když se někdo zasekne v psaní scénáře, ostatní mu ihned pomůžou. Nick Santora dodává: „Díky této spolupráci se ze mě stal lepší scénárista."
Nikdy jsem nevěděla, co obnáší být scénáristou:-) Jen takové slovíčko v dialozích, ale teď vidím, že je to fakt makačka. Moc děkuji za tyhle supr články.
Musím uznat,líbí se mi tento nápad.Psát o lidech kteří nejsou vidět na televizních obrazovkách,kteří vymysleli tak skvělý seriál jako je Prison Break. Fakt moc dobrý:)
jj fakt dobrej clanek,dík lidem kteří to tu dělaj pro PB fandy :-)
Super clanek!
Jinak tu jejich praci jim tak trochu zavidim;o)...
good job...velmi zaujimavy clanok som poteseny:) a respekt scenaristom pb:P
Souhlas. Fakt super zajímavý článek. Musím říci, že být scénáristou je těžká práce. Když vás to ale baví, nic vám nestojí v cestě. Hlavní je mít chuť je psát a mít fantazii. Takže výkon scénáristů PB je opravdu velmi obdivuhodný :). Těším se na další podobné články, jen tak dál ;)... Peace.
Tenhle článek je snad ještě lepší, než ten předchozí :) Moc se mi líbí, divim se, že jsem to přečetla celý, ale je to opravdu zajímavý :)
zajímavý článeček, líbí se mi
uz len pre taketo zaujimavosti sa oplati chodit na tuto stranku :)
K+
blikající kurzor je hodně děsivá věc :D
..ale jasný chápu to ;)
to s tou Monicou je dobry...:)